Додаток 1 до постанови Ради ФПУ від 23.06.2016 № Р – 2 – 4
04.07.2016 08:46

Інформація про дії ФПУ задля захисту членів профспілок

від негативного впливу підвищення ціни на природний газ і тарифів

на житлово-комунальні послуги

 

Протягом останніх років в умовах затяжної фінансово-економічної кризи, воєнних дій на сході країни, заморожених з грудня 2013 до 1 вересня 2015 року розмірів основних державних соціальних стандартів – прожиткового мінімуму, мінімальної заробітної плати і пенсії та, як наслідок, падіння життєвого рівня громадян, Уряд неодноразово приймав рішення про підвищення цін і тарифів на житлово-комунальні послуги.

Зокрема, з січня 2014 по червень 2016 року були підвищені ціни і тарифи для населення: на електроенергію – у 3,1 рази (підвищення тарифів відбуватиметься протягом 2016 – березня 2017 років), холодну воду – в 1,5 рази, природний газ – більше ніж у 6 разів, опалення – у 4 рази, гарячу воду – в 5,9 рази (нові тарифи на опалення та гаряче водопостачання для населення наберуть чинності з 1 липня поточного року).

Одночасно з підвищенням у 2015 році цін на природний газ та тарифів на електроенергію було змінено (зменшено) диференціацію обсягів споживання і з 1 травня 2016 року скасовано норму споживання газу населенням за пільговою ціною.

27 квітня 2016 року Кабінетом Міністрів України прийнято постанову № 315 «Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 1 жовтня 2015 року № 758», якою з 01.05.2016 року встановлено єдину ціну на газ для населення відразу на так званому «ринковому рівні» – 6879 грн. за 1000 куб. м та скасовано норму споживання населенням газу за пільговою ціною (3600 грн. за 1000 куб. м при обсязі споживання до 1200 куб. м протягом опалювального сезону, 7188 грн. за 1000 куб. м – в інший період). Натомість у меморандумі, підписаному з МВФ, передбачалося підвищення цього року ціни до 75% собівартості.

Вказане рішення Уряду прийнято з порушенням принципів ведення соціального діалогу та норм статті 12 Закону України «Про ціни і ціноутворення», згідно з якою державні регульовані ціни, які мають істотну соціальну значущість, повинні бути економічно обґрунтованими. Наразі Уряд підміняє поняття «економічно обґрунтовані ціни» поняттям «вирівнювання ціни на газ для всіх категорій споживачів», встановлення їх на європейському рівні.

Всі рішення щодо підвищення тарифів були прийняті попри категоричну незгоду профспілок.

Довідково: В минулі роки на державному рівні було прийнято низку рішень, які послабили важелі впливу профспілок на формування та реалізацію державної цінової політики.

Так, із Закону України «Про ціни і ціноутворення» норму щодо права організації громадянського суспільства, зокрема профспілок, на здійснення контролю за додержанням державної дисципліни цін спільно з центральними органами виконавчої влади, які відповідно до своїх повноважень реалізують державну політику у сфері ціноутворення.

Задля відновлення вищевказаної законодавчої норми Федерацією профспілок України було підготовлено ініціативний профспілковий законопроект «Про внесення зміни до статті 16 Закону України «Про ціни и ціноутворення».

Завдяки сприянню Федерації профспілок Рівненської області та Тернопільської обласної ради профспілок народними депутатами України Дехтярчуком О.В. та Євтушком С.М. внесений на розгляд Верховної Ради України законопроект «Про внесення зміни до статті 16 Закону України «Про ціни і ціноутворення» (щодо участі організацій громадянського суспільства у державному регулюванні цін) (реєстр. № 2677 від 20.04.2015). Наразі проект опрацьовується відповідними комітетами Верховної Ради України.

Чинна Генеральна угода перестала містити зобов’язання щодо обов’язкового погодження рішень про зміну діючих тарифів (на газ, електроенергію, послуги транспорту і зв’язку) для населення зі Стороною профспілок, які діяли в попередній редакції угоди на 2008 – 2009 роки.

Натомість зазначену норму замінено на обговорення проектів рішень з профспілками і роботодавцями у відповідних постійно діючих тристоронніх дорадчих органах, створених при центральних органах виконавчої влади (НКРЕКП, НКРЗІ, Мінінфраструктури). Проте, при прийнятті владою соціально важливих рішень для населення, позиція профспілок, як правило, не враховується. Відповідно до чинної Генеральної угоди проекти нормативно-правових актів, що стосуються соціально-трудової сфери, повинні надсилатися на розгляд СПО об’єднань профспілок. Однак така процедура не завжди має місце.

Приймаючи рішення про підвищення ціни на газ, Уряд заявив, що незаможні громадяни не постраждають від підвищення тарифів на газ, оскільки будуть захищені державою адресно.

Довідково: У грудні 2014 року кількість отримувачів субсидій становила 1,1 млн. сімей, у грудні 2015 року цей показник зріс у 4 рази і становив 4,6 млн. сімей, а у березні 2016 року – зріс проти 2015 року ще на 13% і становив 5,1 млн. сімей. Мінсоцполітики прогнозує, що до кінця цього року кількість отримувачів субсидії збільшиться до 8,8 млн. сімей (із загальної кількості домогосподарств України – 15,1 млн. сімей). У держбюджеті – 2016 на надання житлових субсидій закладено 40,3 млрд. грн.

Тож анонсовані Урядом субсидії поширюються лише на найбідніші категорії громадян, ставлять у чергу за державною допомогою майже 9 млн. домогосподарств і не вирішують проблеми більшості працюючих.

ФПУ вважає, що масштабне зростання цін і тарифів при неадекватному зростанні доходів населення, в першу чергу заробітної плати, призведе до потрапляння до вразливої категорії громадян і тих, чий дохід ледь перевищує рівень доходу, що дає право на отримання субсидії, проте є вкрай недостатнім для реалізації конституційного права на достатній рівень життя для себе і своєї сім’ї. Таким чином, зросте рівень бідності серед працюючого населення, який на кінець 2015 року становив майже 20%.

Як наслідок, до категорії отримувачів субсидії можуть потрапити майже три чверті офіційно працюючого населення.

Діюча система соціального захисту не забезпечує адекватної підтримки населення, оскільки базується на штучно заниженому розмірі прожиткового мінімуму.

Офіційна величина прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановлена Державним бюджетом України у розмірі 1450 грн. (з травня поточного року), майже в два рази менше за розрахований Мінсоцполітики України фактичній розмір прожиткового мінімуму для працездатних осіб у цінах травня 2016 року – 3037 грн., що спричиняє занижені розміри мінімальної зарплати та пенсії.

Водночас, в умовах високого рівня інфляції, яка за період грудень 2013 – квітень 2016 року становила 188,1%:

-        мінімальна заробітна плата підвищилася лише на 13,1% з 1218 грн. до 1378 грн.;

-        реальна заробітна плата у 2014 році знизилася на 6,5%, а у 2015 році – на 20,2%;

-        обсяг зарплатних боргів станом на 01.05.2016 року зріс до 1849,1 млн. грн.

Під тиском профспілок ратифіковані конвенції Міжнародної організації праці № 117 про основні цілі та норми соціальної політики та № 102 про мінімальні норми соціального забезпечення.

7 квітня 2016 року під час засідання Національної тристоронньої соціально-економічної ради був підписаний Меморандум між Україною та Міжнародною організацією праці щодо Програми гідної праці для країни на 2016 – 2019 роки.

ФПУ вважає, що наразі здійснювані Урядом заходи є недостатніми, а розміри підвищення доходів є непорівнянним з масштабами підвищення цін і тарифів, що призведе до неминучого зниження життєвого рівня громадян.

Профспілки вимагають від Кабінету Міністрів України негайного прийняття нової постанови «Про затвердження наборів продуктів харчування, непродовольчих товарів і послуг для основних соціальних і демографічних груп населення», підвищення до 1 жовтня поточного року (до початку опалювального сезону) розмірів мінімальної заробітної плати та пенсії до рівня фактичного прожиткового мінімуму.

Профспілки наполягають, що в умовах падіння реальної заробітної плати та збільшення заборгованості з виплати заробітної плати, поширення бідності серед працюючого населення, скорочення робочих місць та зростання безробіття, прийняття рішення щодо двократного підвищення ціни на газ має супроводжуватися адекватним зростанням трудових доходів громадян, насамперед шляхом запровадження європейських підходів до механізму їх формування, в першу чергу – мінімальної заробітної плати, з метою наближення її рівня до показників, рекомендованих Конвенцією МОП № 131 про встановлення мінімальної заробітної плати з особливим урахуванням країн, що розвиваються, та Резолюцією Європейського парламенту від 9 жовтня 2008 року щодо сприяння соціальній інтеграції та боротьбі з бідністю, у тому числі дитячою бідністю, в ЄС (2008/2034 (INI).

Задля цього ФПУ оперативно розроблено проект Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо порядку встановлення мінімальних гарантій в оплаті праці», який направлено Уряду та Парламенту, а також передано народному депутату України С.М. Капліну.

Крім того, з метою захисту населення від негативних наслідків зміни цін та тарифів на послуги ЖКГ, ФПУ було здійснено низку заходів, зокрема ФПУ ініціювала розгляд сторонами соціального діалогу питання економічної обґрунтованості підвищення ціни на природній газ та тарифів на послуги ЖКГ, а також адекватності соціального захисту населення в таких умовах.

12 травня 2016 року за участі представників профспілок, Комітету Верховної Ради України з питань соціальної політики, зайнятості та пенсійного забезпечення, центральних органів виконавчої влади, науковців відбулося розширене засідання Робочої групи Комітету Національної ради з питань соціальної та гуманітарної політики. Учасниками заходу було визнано, що з метою забезпечення ефективного соціального захисту необхідно, в першу чергу, переглянути політику доходів громадян, підвищити прожитковий мінімум та заробітну плату задля зростання рівня життя населення. Разом з тим, в умовах підвищення цін і тарифів на житлово-комунальні послуги доцільно розглянути можливість запровадження інших механізмів соціального захисту як альтернативи житловим субсидіям. За результатами засідання направлено звернення до Мінекономрозвитку України.

З метою недопущення подальшого падіння життєвого рівня громадян Федерація профспілок України направляла звернення до Верховної Ради України, Кабінету міністрів України, об’єднань організацій роботодавців та бізнес асоціацій з відповідними пропозиціями щодо першочергових дій Уряду (лист від 25.05.2016 № 05\01-15\592).

Крім того, зазначене звернення було надіслано парламентським фракціям та групам у Верховній Раді України, Адміністрації Президента України, Асоціації міст України та Асоціації малих міст України з проханням підтримати профспілкові пропозиції та сприяти їх реалізації (листи від 27.05.2016 № 05\01-15\603, 05\01-15\607, 05\01-15\608).

Задля недопущення підвищення тарифів на гарячу воду та опалення для населення, які попередньо були схвалені на засіданні НКРЕКП 5 травня поточного року, Федерація профспілок України зверталася до Комісії з проханням відкласти прийняття нею рішення щодо підвищення тарифів на зазначені послуги та врегулювати прийняття цього важливого соціального рішення в рамках соціального діалогу з врахуванням пропозицій народних депутатів, органів місцевого самоврядування, громадських організацій, у тому числі профспілок.

ФПУ пропонувало НКРЕКП об’єднати зусилля задля встановлення економічно обґрунтованої ціни природного газу з урахуванням платоспроможності населення задля недопущення кризи неплатежів громадянами за житлово-комунальні послуги та, як наслідок, зупинення підприємств теплокомуненерго (лист від 03.06.2016 № 05\01-16\630).

9 червня 2016 року члени Робочої групи від Сторони профспілок, які входять до складу постійно діючого тристороннього дорадчого органу при НКРЕКЕ, взяли участь у відкритому засіданні Комісії, на якому обговорювалися зміни тарифів на послуги опалення та постачання гарячої води для населення.

Під час засідання представники 26 галузевих членських організацій, що входять до складу Об’єднання профспілок, організацій профспілок у м. Києві «Київська міська рада профспілок», громадські об’єднання «Тарифна мобілізація» й «Публічний аудит», а також небайдужі громадяни, які приєдналися до маршу протесту Київської міськпромради, пікетували НКРЕКП.

Незважаючи на вимоги профспілок та інших учасників засідання відкласти прийняття рішення щодо підвищення тарифів на послуги опалення та гарячої води для населення, НКРЕКП все ж таки затвердила рішення про підвищення тарифів на теплову енергію, послуги з централізованого опалення та централізованого постачання гарячої води для потреб населення, вважаючи їх цілком обґрунтованими. Ухвалені рішення Комісія надає для реєстрації в Мін’юст України. Введення в дію нових тарифів на зазначені послуги планується з 1 липня 2016 року (в середньому підвищення тарифів складає від 1,8 до 2,2 рази).

Враховуючи масштабне зростання цін і тарифів на житлово-комунальні послуги, більшістю членських організацій ФПУ прийняті відповідні рішення та направлені звернення до Уряду з вимогами щодо першочергових дій.

На виконання постанови Президії ФПУ від 08.06.2016 № П-2-1г «Про позицію та першочергові дії профспілок у зв’язку з шоковим підвищенням цін і тарифів» членськими організаціями розгорнуто роботу по збору підписів обласними, районними, міськими, первинними профспілковими організаціями під схваленою Президією ФПУ Заявою у зв’язку з підвищенням ціни на природний газ для населення задля направлення її від кожної профспілкової організації на адресу Кабінету Міністрів України.

 

Департамент захисту соціально-економічних прав

апарату ФПУ