Постанова Президії Центрального комітету Професійної спілки працівників вугільної промисловості України від 17 травня 2016 року
18.05.2016 17:19

ПРОФЕСІЙНА СПІЛКА

ПРАЦІВНИКІВ ВУГІЛЬНОЇ ПРОМИСЛОВСТІ

У К Р А Ї Н И

 

ПРЕЗИДІЯ ЦЕНТРАЛЬНОГО КОМІТЕТУ

П О С Т А Н О В А

 

17.05.2016 р.                                                                       Пр. № 19-1

м. Київ

 

Про невідкладні дії щодо розв’язання

проблем вугільної галузі та покращення

соціально-економічного стану вугледобувних

підприємств

 

Заслухавши і обговоривши інформацію Голови Профспілки щодо проблем галузі та трудових колективів підприємств Президія ЦК Профспілки відмічає, що завдяки діям Профспілки, вжитим на виконання Постанови Президії ЦК від 10.03.2016 року, за підтримки колишнього Голови Верховної Ради України Володимира Гройсмана та народних депутатів, які опікуються проблемами вугільної галузі і стали авторами важливих для шахтарів законопроектів, вдалося у Державному бюджеті на 2016 рік знову відновити видатки на державну підтримку вугільної галузі на часткове покриття витрат із собівартості готової вугільної продукції, а також будівництво шахти № 10 «Нововолинська».

Втім, виділені у державному бюджеті на 2016 рік додаткові кошти у розмірі 350 млн. грн. (250 млн. грн. на собівартість та 100 млн. грн. на будівництво шахти «Нововолинська №10») суттєво не вплинули на покращення фінансово-економічного станувугледобувних підприємств та остаточне вирішення соціальних проблем трудовихколективів, тобто не стали запорукою виходу галузі із глибокої кризи.

Так, заборгованість по заробітній платі працівникам економічно активнихвугледобувних підприємств станом на 1 травня поточного року повністю не погашена іскладає 134 млн. грн., джерела для забезпечення її погашення та подальшої регулярноївиплати заробітної плати в повному обсязі у поточному році відсутні. Виплата заробітноїплати працівникам вугільних підприємств, що перебувають в стадії реструктуризації,не здійснюється вже на протязі чотирьох місяців. Права працівників з оплати праціпорушуються незважаючи на те, що у Державному бюджеті України на 2016 рік постатті видатків «Реструктуризація вугільної та торфодобувної промисловості»передбачені витрати в розмірі 304,8 млн. грн., але до цих пір фінансування по данійстатті не відкрито.

Динаміка гірничих показників вугледобувних підприємств державного секторуу 2016 році також не покращується, що є свідченням критичного стану шахтногофонду та відсутності обігових коштів на підприємствах для їх відновлення та технічнепереоснащення виробництва, проведення розкривних та підготовчих гірничихвиробок, тощо. За інформацією Міненерговугілля України в першому кварталіпоточного року в порівнянні з аналогічним періодом 2015 року видобуток вугіллязнизився на 97,2 тис. тон, зросла собівартість тони готової вугільної продукції.

Видатки з бюджету на будівництво шахти «Нововолинська №10» передбачені вобсягах, що не забезпечують його завершення у 2016 році. Із 100 млн. грн.,передбаченихвидатків підприємству взагалі не перераховано бюджетних коштів, більш того, до цьогочасу ці видатки не розписані у встановленому порядку для початку їх використання.

Проведені Міненерговугілля України 4-6 травня наради за участю керівниківдержавних вугледобувних підприємств з розгляду програм розвитку шахту поточному році та на перспективу до 2020 року в черговий раз підтвердилинаявність означених фінансово-виробничих та соціальних проблем, а також подальшеїх заглиблення.

Крім того, Президія ЦК Профспілки відмічає, що спад промисловоговиробництва в Україні з причин, як зовнішнього, так і внутрішнього характеру,а також зміна структури загрузки генеруючих компаній шляхом зменшення долітеплової генерації, яка є основним споживачами вугілля, негативно вплинули наекономічний стан вугледобувних підприємств приватного сектору.

За інформацією голів територіальних комітетів та профкомів на підприємствахяк державного так і приватного сектору порушуються положення Галузевої угоди таколективних договорів з питань: оплати праці, в тому числі введення нових рівнівтарифних ставок та окладів до рівня законодавчо встановленої мінімальної заробітноїплати; забезпечення нормативів відрахувань коштів на заходи з охорони праці, зокрема напридбання засобів індивідуального захисту; зменшення відсотку відрахувань накультурно-масову, фізкультурну й оздоровчу роботу, що є загрозою невиконання заходівз оздоровлення працівників та їх дітей; своєчасних перерахувань профспілкових внесків настатутну діяльність організацій Профспілки, тощо. Звуження та відміна діючих соціальнихнорм на підприємствах особливо вразливо відчувається на фоні стрімкого підвищеннякомунальних та інших тарифів для населення.

Слід зазначити, що довготривала неврегульованість питань щодо введенняефективного механізму формування ціни на вугілля та тарифів на теплову генераціютакож призвела до фінансового розбалансування на енергоринку і відповідно -незбалансування економіки всіх його учасників. Наразі, в НКРЕКП вже розроблена тазатверджена нова методика формування цін на енергоносії, яка прив’язана доміжнародних індексів ціноутворення на вугілля. Введення в дію цієї методикиповинно дати можливість підвищення ціни на вугілля, а також виключеннянегативних наслідків діючого «ручного управління» ціно та тарифоутворення.

До цього часу на державному рівні не впроваджений ефективний механізмвзаємодії всіх учасників енергетичного ринку України шляхом створення відповідноїзаконодавчої бази – Закону України «Про ринок вугільної продукції» та ЗаконуУкраїни «Про ринок електричної енергії України», що перешкоджаєзапровадженню спільно опрацьованій довготривалої політики розвитку підприємствпаливно-енергетичного комплексу України.

Водночас, новий склад Уряду практичними кроками засвідчує готовність доспільного пошуку шляхів вирішення проблемних питань та їх реалізації, що втілюєнадію на можливість перегляду державної політики щодо реформування вугільноїпромисловості та її розвитку. Зі свого боку Центральний комітет Профспілки та всіорганізації Профспілки готові до конструктивного соціального діалогу щодо шляхіввирішення проблемних питань галузі та трудових колективів підприємств.

Так, наразі на повторне погодження галузевим профспілкам надійшов проектрозпорядження Кабінету Міністрів України «Про схвалення Концепції Державноїцільової економічної програми реформування вугільної промисловості на періоддо 2020 року». Проектом визначені проблеми галузі та проведений аналіз причин їхвиникнення, які повністю відповідають обґрунтуванням пропозицій та вимогПрофспілки щодо подолання кризи на підприємствах паливно-енергетичногокомплексу.

Основними серед них є: вкрай недостатні обсяги капітальних вкладень в новеебудівництво та відновлення основних фондів вугледобувних підприємств;

недосконалість цінової та тарифної політики залежно від енергетичної цінностівугільної продукції та непрозорості ринку; відсутність коштів на придбання тавпровадження сучасної високопродуктивної очисної та прохідницької техніки,транспортних засобів, а також новітніх технологічних рішень ведення видобуткувугілля; втрата кадрового потенціалу, тощо. Більш того, одною з головних причинповного занепаду вугледобувної галузі визнано відсутність програм розвитку тареструктуризації з реальним фінансовим їх забезпеченням.

Однак, визначивши у проекті Концепції оптимальний варіант розв’язаннякризи у вугільній галузі шляхом її реформування та кінцеву мету його реалізації, впроекті повністю відсутня конкретика щодо джерел фінансування заходів дляоздоровлення підприємств, в тому числі і на період до затвердження Державної цільової програми реформування вугільної промисловості. Згідно до наданого проектутака Програма тільки до 1 серпня 2016року повинна бути розроблена Міністерствоменергетики та вугільної промисловості. Тобто, навіть при найкращому розкладіПрограма може бути закладена в Державний бюджет на 2017 рік. Яким чином галузьбуде виживати до кінця поточного року – залишається не визначеним. У разі невжиття невідкладних заходів по розв’язанню проблем підприємств галузі у поточномуроці – будуть створені умови для ще більшого погіршення виробничих, економічнихта соціальних показників діяльності підприємств.

Крім того, Президія ЦК Профспілки визначає, що для початку виведенняпідприємств галузі, які понад 20років працюють без реконструкції, на нормальнеефункціонування з подальшим економічним зростанням та виходу беззбитковість, як цепередбачено проектом Концепції, необхідно створення відповідних стартових фінансовихумов для їх оздоровлення. Насамперед, необхідно відновлення промислово-виробничихфондів та підвищення видобутку вугілля, що забезпечить підприємства обсягом обігових коштів, достатніх для виконання зобов’язань, як перед державою, так і перед трудовимиколективами та іншими кредиторами. Виконання цих заходів неможливо беззбільшення державної підтримки вугледобувних підприємств за відповіднимидержавними програмами у 2016 році.

Виділення додаткових коштів дозволить протягом 2016 року стабілізуватироботу державних вугледобувних підприємств, своєчасно виплачувати заробітнуплату та знизити соціальну напругу в трудових колективах, що закладе фундамент дляреалізації перспективної Програми реформування та розвитку галузі.

Враховуючи вищезазначене та з метою недопущення подальшого заглибленняфінансово-економічної кризи на вугледобувних підприємствах, а також упередженнязагострення соціальної напруги у вугільних регіонах Президія ЦК Профспілки

П О С Т А Н О В Л Я Є :

1. Затвердити та направити до Кабінету Міністрів України ПропозиціїПрофспілки щодо невідкладних дій по розв’язанню проблем вугільної галузі тапокращенню соціально-економічного стану вугледобувних підприємств (Додаток 1).

2. Керівництву Профспілки:

2.1.Направити дану постанову Голові Верховної Ради України, Мініструенергетики та вугільної промисловості України, Генеральному директору ДТЕК,керівнику міжфракційного об’єднання «Захистимо вугільну галузь», Голові Федераціїпрофспілок України та Голові ради Всеукраїнського галузевого об’єднанняорганізацій роботодавців вугільної промисловості «Укрвуглероботодавці».

2.2.Звернутися до Голови Верховної Ради України А.Парубія з проханнямприскорити розгляд законопроекту «Про ринок електричної енергії України» (рег. № 4196 від 10.03. 2016 р.).

2.3. Звернутися до Міністра енергетики та вугільної промисловості УкраїниІ. Насалика з пропозицією проведення найближчим часом спільної зустрічі за участю Профспілки з керівниками державних та приватних підприємств вугільної галузі.

3. Головам профспілкових організацій усіх рівнів:

3.1.Невідкладно взяти участь в розгляді проекту розпорядження КабінетуМіністрів України «Про схвалення Концепції Державної цільової економічноїпрограми реформування вугільної промисловості на період до 2020 року» та до19.05.2016 року направити пропозиції та зауваження до ЦК Профспілки для наданняостаточного висновку стосовно погодження означеного проекту.

3.2.Довести до відома трудових колективів дану Постанову Президії ЦКПрофспілки.

4. Контроль за виконанням цієї постанови покласти на Президію ЦКПрофспілки.

 

Голова Профспілки                                                                В.І. Турманов

 

 

 

 

 

Додаток

до Постанови

Президії ЦК Профспілки

від 17.05.2016 Пр. № 19-1

 

 

П Р О П О З И Ц І Ї

Профспілки працівників вугільної промисловості України

до Кабінету Міністрів України щодо невідкладних дій по розв’язанню

проблем вугільної галузі та покращенню соціально-економічного стану

вугледобувних підприємств

 

1. На підставі розрахунків Міністерства енергетики та вугільноїпромисловості по граничним обсягам видатків на потреби вугільноїпромисловості на 2016 рік та пропозицій Профспілки внести зміни до

показників Державного бюджету на 2016 року, передбачивши збільшеннявидатків за бюджетними програмами:

□ державна підтримка вугледобувнихпідприємств на часткове покриття витратіз собівартості готової товарної вугільноїпродукції – 2,0 млрд. грн.;

□ державна підтримка будівництва вугле- таторфодобувних підприємств, технічнепереоснащення зазначених підприємств – 1,4 млрд. грн.;

□ державна підтримка будівництва шахти№ 10 «Нововолинська» – 300,0 млн. грн.;

□ реструктуризація вугільної таторфодобувної промисловості – 300,0 млн. грн.

2. Прискорити доопрацювання проекту Закону України «Про риноквугільної продукції» та подати на розгляд Верховній Раді України.

3. Вирішити питання щодо підвищення ціни на вугілля і удосконалитидіючий механізм формування тарифів на енергоносії з одночаснимзабезпеченням фінансового збалансування роботи підприємств паливно-

енергетичного комплексу.

4. Створити постійно діючу Координаційну раду з питань паливно-енергетичного комплексу під керівництвом Віце-прем’єр-міністра України.

     5. Терміново вирішити питання про початок фінансування шахт,які знаходяться в реструктуризації.