Верховна Рада України прийняла у першому читанні проект Закону України «Про державну Реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань»
06.08.2015 11:19

     14 липня 2015 року Верховна Рада України прийняла у першому читанні проект Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань», реєстраційний № 2983. Законопроектом відміняються положення щодообов’язку держави легалізувати новоствореніпрофспілкові організації без дискримінаціїта надмірних затягувань. Натомість,запроваджується свавільний та складний процес державної реєстрації. Запропонованийпроект знищує всі права, які наразі гарантуються в Україні у цій сфері.

     Законопроектом також змінено момент набуттяпрофспілковими організаціями статусу юридичноїособи (з моменту їх державної реєстрації, а не змоменту затвердження статуту, як це визначеночинним Законом про профспілки), що є прямимпорушенням Конвенції МОП №87. Термін розгляду документів, поданих для державної реєстраціїдля профспілок становитиме 30 робочих днів, врезультаті чого працівники ризикують стати більшвразливими для можливих утисків та зловживань.

     Також законопроект відміняє положення Закону про профспілки про те, що легалізуючий орган не може відмовити в легалізації профспілки,об'єднання профспілок; натомість на профспілкубудуть поширюватись загальні засади відмови вреєстрації юридичних осіб. На практиці це створитьперешкоди для реєстрації профспілок, дозволитьсформулювати більше причин для безпідставноївідмови в їх реєстрації.

Крім цього, законопроектом передбачено обов’язкове ведення реєстру персональнихвідомостей про засновників профспілки (прізвище,ім’я, по-батькові, дані паспорта, реєстраційнийномер облікової картки платника податків (занаявності) – для фізичної особи; її найменування, місцезнаходження, ідентифікаційний код – дляюридичної особи), що є прямим порушенням положень статей 2, 3, 4 Конвенції МОП №87 і суперечитьЗакону України «Про захист персональних даних».

     Таким чином запроваджується жорсткий контроль держави над діяльністю профспілковихорганізацій та цілком справедливо може вважатися спробою легалізувати втручання та контрольуряду над профспілками. Також цей законопроектпризведе до суттєвого погіршення умов діяльностіпрофспілок та знівелює міжнародні зобов’язанняУкраїни щодо гарантування трудящим вільногоздійснення права на створення профспілкових організацій.

     Такі кроки можуть мати досить серйозні наслідки,зважаючи на те, що в Україні: високий рівень корупціїв органах влади, судах та силових структурах; постійними є загрози виникнення тоталітарного режиму; рівень життя громадян є найнижчим у Європі(53% працюючого населення перебуває за межеюбідності); у суспільстві зростає соціальна напруга, яка може призвести до жорстких протистоянь інавіть кровопролиття; в умовах боротьби із агресором по всій країні багато зброї, а у громадян загострена реакція на несправедливість.

     У цій ситуації послаблення ролі та захисної функціїпрофспілок у короткий термін призведе до посилення протистояння між збіднілими незахищенимиверствами населення та органами влади.